Wednesday, June 27, 2007

Cajun Town Bans Saggy Pants

The Associated Press
Wednesday, June 13, 2007; 5:01 PM


DELCAMBRE, La. -- Sag your britches somewhere else, this Cajun-country town has decided. Mayor Carol Broussard said he would sign an ordinance the town council approved this week setting penalties of up to six months in jail and a $500 fine for being caught in pants that show undergarments or certain parts of the body.

Broussard said he has nothing against saggy pants but thinks people who wear them should use discretion. "It's gotten way out of hand out here," he said.

Albert Roy, the councilman who introduced the ordinance, said he thought the fine was a little steep and should be more in the $25 range, but he still favored the measure.

"I don't know if it will do any good, but it won't hurt," Roy said. "It's obvious, and anybody with common sense can see your parts when you wear sagging pants."

Broussard's advice for people who like their pants to hang low: "Just wear it properly. Cover your vital parts. I mean, if you expose your private parts, you'll get a fine. If you walk up and your pants drop, you get a fine. They're better off taking the pants off and just wearing a dress."

# When are we going to impose that? Only God knows

Monday, June 25, 2007

Berebut imam, ketua kampung (Isnin, 25 Jun 2007, Harian Metro)

SEREMBAN: Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menegur segelintir individu di sesetengah perkampungan di negeri ini yang berebut jawatan imam dan ketua kampung sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati serta kekecohan di kalangan mereka.

Beliau berkata, perkara itu berlaku sejak kerajaan negeri memberikan elaun khas kepada imam dan ketua kampung yang menyebabkan ramai yang berminat dengan jawatan itu.

“Mereka yang inginkan jawatan berkenaan sanggup berbuat apa saja termasuk memfitnah imam sedia ada dengan mengatakan imam terbabit tidak menjalankan tugas dengan betul atau bacaan ayat al-Quran imam itu tidak jelas,” katanya.

“Tidak kurang yang sanggup berdebat mengenai agama bagi tujuan kepentingan peribadi. Walaupun kes seumpama ini masih dianggap terpencil dan dapat dikawal, namun ia tidak harus berlaku kerana membabitkan martabat agama Islam dan institusi masjid,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Tilawah dan Pertandingan Nasyid anjuran Pergerakan Wanita Umno Negeri Sembilan di Bangunan Badan Perhubungan Umno negeri, di sini, petang kelmarin.

Hadir sama Setiausaha Umno negeri, Datuk Azman Hasan; Ketua Pergerakan Wanita Umno negeri, Datuk Norhayati Omar dan Bendahari Umno negeri, Datuk Ismail Lasim.

Mohamad berkata, kerajaan negeri menerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains) sentiasa memantau terhadap pelantikan imam dan ketua kampung dan ia tidak akan dibuat sewenang-wenangnya sebaliknya sudah dikenal pasti ayak serta menepati syarat ditetapkan.

Menurutnya, Mains sudah menetapkan untuk melantik imam pelapis atau imam dua yang berusia kurang 60 tahun di setiap masjid di negeri ini, yang akan meneruskan tugas apabila imam satu sudah tidak mampu melakukan tugas berkenaan.

“Tindakan ini untuk memastikan usaha memakmurkan institusi masjid terus subur demi kepentingan masyarakat Islam setempat,” katanya.

Malah katanya, menerusi penyusunan semula struktur pentadbir masjid yang kini diletakkan di bawah pengawasan Pegawai Daerah, diyakini institusi masjid akan terus mantap dalam memakmurkan syiar Islam.

“Kerajaan negeri mahu melihat masjid bukan saja setakat untuk dijadikan tempat sembahyang dan aktiviti bercorak keagamaan, tetapi sebagai pusat pentadbiran dan kemajuan masyarakat. Saya juga kesal ada di kalangan penduduk yang lebih mementingkan balai raya daripada masjid,” katanya.

- komen sikit,
ada gaji barulah nak berebut,
jujur dan ikhlas tiada nilai,
kalau tidak masjid pun reput,
habis di makan anai-anai.

Friday, June 22, 2007

AKU

Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau

Tak perlu sedu sedan itu

Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak perduli

Aku mau hidup seribu tahun lagi



Chairil Anwar (July 22, 1922 - April 28, 1949) was probably one of the most famous Indonesian poets. Chairil died at the relatively young age of 27 of syphilis.

Notably, one of his most famous poems was "Aku". It is a poem that comes from the wound of having to leave his father who cheated on his mother. But Chairil's expression of personal pain and rebellion was interpreted by many Indonesians as a call to arms. His poem "Aku" is mostly used in rally and protest as a declaration of rebellion.

Chairil was indeed a rebellious person. He lived in the streets of Jakarta and befriended many of the upper class and also many prostitutes. That is how he contracted the syphilis that eventually claimed his life. His uncle was Indonesia's Prime Minister, but he never took advantage of that position. Instead, Chairil stayed in the streets or at the hut his mother built.

Chairil, together with Asrul Sani and Rivai Apin, were the poets behind Generation 45 ("Angkatan '45"). That movement signified a change in Indonesian literature. Smart, short and "unflowerful" words were to be the height of "Angkatan '45". This defied the previous generation of poets such as Sutan Takdir Alisjahbana, whose poems still mostly used "traditional" lyrics, rhyme and structured form (derived from the Pantun).

Noah's Ark




ONE: Don't miss the boat.
TWO: Remember that we are all in the same boat.
THREE: Plan ahead. It wasn't raining when Noah built the Ark.
FOUR: Stay fit. When you're 60 years old, someone may ask you to do something really big.
FIVE: Don't listen to critics; just get on with the job that needs to be done.
SIX: Build your future on high ground.
SEVEN: For safety's sake, travel in pairs.
EIGHT: Speed isn't always an advantage. The snails were on board with the cheetahs.
NINE: When you're stressed, float a while.
TEN: Remember, the Ark was built by amateurs; the Titanic by professionals.
ELEVEN: No matter the storm, when you are with God, there's always a rainbow waiting.

Wednesday, June 13, 2007

Minggu Bahasa (13 - 20 Jun)








- foto sumbangan Encik Wan Kamaruddin

Monday, June 11, 2007

Bicara si anak...

Mak, terlalu bosan rasanya duduk membilang hari. Sudah hampir sepuluh bulan Emak pergi. Rasanya baru semalam Emak peluk saya kan? Sejuk syahdu masih terasa lagi... Mak tau tak, itu lah pertama kali Emak peluk anak Emak yang nakal ni sejak saya dewasa? Dan itu juga terakhir kalinya. Rupa-rupanya Emak dah tahu, Emak nak pergi jauh, nak tinggalkan anak-anak Mak, nak tinggalkan dunia fana ini dan Mak semacam sudah bersedia.

Seminggu sebelum tu...

Emak dah menganyam tikar mengkuang tiga helai. Kakak kata sampai ke pagi Emak anyam tikar tu. Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih. Kakak pun rasa hairan, sebab Emak tak pernah buat begitu. Emak pasang radio kecil di sebelah Emak, tapi Emak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran Siam, kadang-kadang siaran Indonesia. Emak terus tekun menganyam.

Rupa-rupanya tikar yang telah Emak siapkan itulah yang kami digunakan untuk mengiringi Emak ke kuburan.

Emak sapu sampah di sekeliling rumah bersih-bersih. Emak jemur karpet-karpet. Selepas tu Emak ubahkan sofa ke tempat lain. Emak biarkan ruang tu kosong dan di situlah jenazah Emak diletakkan. Paling menarik sekali apabila Emak beritahu, di mana Mak simpan semua duit dan barang kemas Emak. Kata Mak, ada di dalam almari, dalam dalam beg, dalam ASB, dalam Tabung Haji. Emak cakap tak berapa cukup lagi, ada dalam gulung tikar...Waktu tu Mak perasan tak? Saya gelak 'sakan' bila Emak beritahu duit, Emak simpan duit dalam gulung tikar? Saya kata Emak ni 'fesyen' lama la!

Emak jawab, "Mak ni memang 'pesen' lama laaa..."

Emak gelak. Saya gelak. Bahagianya saat itu, Mak...

Mak,
Hari Sabtu 18/08/1999 jam 3 petang, Mak tiba-tiba sakit perut. Malam tu, saya sampai dari KL. Emak dah dalam kesakitan. Kakak dan abang kat kampung, semua dah pujuk. Emak tetap tak mahu pergi hospital dan cuma tinggal giliran saya sahaja yang belum pujuk. Mak kata tak mahu tinggal dalam hospital! Tapi saya berkeras juga pujuk.

"Nanti di hospital ada doktor, ada ubat untuk Mak. Di rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..."

Mak tetap tak bersetuju. Emak memang degil! Tak salah, anak Mak yang ini pun mengikut perangai mak tu. Tapi akhirnya bila melihat keadaan Mak makin teruk, sakit perut sampai nak sentuh perut pun sakit, kami adik beradik sepakat hantar juga Emak ke hospital. Mak, Ampunkan kami semua. Kami nak Mak sihat. Kami sayang Mak. Kami tak mahu Mak sakit. Kami terpaksa juga hantar Mak ke hospital. Ampunkan kami ya Mak? Malam itu abang bawa Mak ke hospital dan itulah pertama dan terakhir kali mak naik kereta saya. Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya Mak, apabila saya menyuarakan hasrat nak beli kereta.

sumbangan - pyan

Friday, June 8, 2007

Heaven for Food... and Knowledge Too

There are two kinds of people that will cherish School Holidays, students and teachers. Penang or better known as ‘The Pearl of the Orient’ is the best place to spend school holidays, especially if you are a food craze.



‘Roti paun’ or ‘Roti Benggali’ (Sikh has got nothing to do with it) can be found easily at Patchee Bakery.



The Bakery that still produce bread in an authentic style and taste better than Gardenia (forget High Five). Its sell fresh from the oven, and you can choose to have the crust remove or remain.



If you happen to visit someone in Penang Hospital, on the way you will find a mamak stall selling ‘mee goreng’ and ‘air soya’. Mee goreng, mee rebus and pasembor (rojak as we call it here) will cost you RM2.20 per plate (with bean curd, cucur udang and sotong sambal). Mee goreng and mee rebus prepared using charcoal. Don’t you want to try?



Next to it is ‘air soya’ stall and a glass will cost you only RM0.60. That is cheap. You can’t get that price here. Even mineral drink will at least cost you RM1.00!.



A visit to Penang won’t be complete if you don’t try ‘nasi kandar’. People will suggest to you various locations and don’t be fooled by all those grand establishment like Pelita and Kayu. Ask the locals and they will tell you the best ‘nasi kandar’ in Penang is Nasi Kandar Flat Kampung Melayu, Air Itam.



After Suboh Prayer (6.30 am), you should be there. Early bird catches the worm, and early ‘makan seeker’ will have the opportunity too choose. Even if you arrive at this moment, one of the huge ‘periuk kenduri cap buaya mulut ternganga’ is already empty.



You will be lost because you will be spoiled by the choices. Ask your appetite and forget your diet. Just like the French says ‘Bon Apetite’ and Orang Melaka says 'Muntah ke Darah'.



At night you can try Amir Char Keow Teow, situated behind Petani Road Police Station, close to red omnibus transit corner. It’s cheap and tasty.


Sheikh Imran Hosein

While staying in Penang, I had the opportunity to listen to Sheikh Imran Hosein’s talk, entitled ‘WILL ISRAEL ATTACK IRAN?’. The talk which was held at Kompleks Masyarakat Penyayang on 1st of June, has gathered crowd from all walks of life. The talk comprises of histories, relevant facts and the session was filled with precious knowledge. A great talk and it was delivered by a great speaker. I wish he will come to Kuala Lumpur one day. Sheikh Imran Hosein‘s visit was arranged by Islamic Propagation Society International (Penang).